Hubert van Lier en de sociale misdaadroman

woensdag, 3 december, 2014

In het driemaandelijks kunsttijdschrift ART04 nr 39 van september 2014 verscheen er een artikel van de hand van Guy van Hoof over mijn werk. Het draagt de titel: Hubert van Lier en de sociale misdaadroman. Uit het lijvige artikel ben ik zo vrij enkele citaten te geven:'Van Lier schuwt evenmin de ironie, en hij gebruikt het als een wapen, een middel om dingen onderuit te halen.'  Ik geef ook nog de laatste alinea van de tekst:' Hubert van Lier mag dan een schrijver van misdaadromans zijn, hij is méér dan dat, want zijn romans hebben een sociale achtergrond en stellen vragen rond maatschappelijke thema's. Ja, hij wil toegankelijke, boeiende verhalen schrijven, maar het wordt tijd dat men inziet hoe deze schrijver gevoelig is voor de menselijke kant van de samenleving en naar wie zijn sympathie uitgaat. Méér dan bij andere van het genre vermengt hij het spannende verloop met onderwerpen uit de tijd die we nu beleven, brandend actueel.' 

Het doet natuurlijk altijd deugd om als auteur wat lovende woorden over je werk te horen. Bovendien zien mensen zonder vooroordelen een aantal facetten, die anderen niet opmerken.  In Frankrijk kreeg Pierre Lemaitre een thrillerauteur de Goncourtprijs. Hij begrijpt niet dat hier het genre zo ondergewaardeerd wordt. In sommige van mijn vorige werken heb ik literaire experimenten ondernomen die nooit door de 'officiële' literatoren opgemerkt werden. Het was, ere wie ere toekomt, dr . Roger Rennenberg die ze ontdekte. De meeste literaire experimentjes ben ik ondertussen zelf vergeten. Ook in mijn eerste werk: 'Proloog voor een tijdrit' merkte wijlen Leo Geerts mijn experiment. Als thrillerauteur ben ik daar trots op tot spijt van de blinden.

 

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Met deze test proberen we spam-inzendingen te vermijden.